donderdag 22 maart 2012

Zomertijd

Komend weekend is het weer zover. Op last van de regering gaat de zomertijd in.
Op het moment dat je de klok vooruit zet, word je een uur afgenomen, dat je pas in het najaar weer terug krijgt. Wee degenen, die in de zomer sterven. Ze zijn een uur van hun toch al te korte leven voor eeuwig kwijt.
En dat alles wordt ons verkocht met de aanlokkelijke leuze: het blijft 's avonds een uur langer licht !
Dat is een pertinente leugen. Het enige wat er verandert, is dat we een uur eerder ons bed uit moeten. En dus een uur eerder naar bed, om de volgende dag enigszins fit te zijn.

Hoewel biologen altijd al riepen dat het ongezond is je biologische klok te ontregelen (wat we natuurlijk sowieso al doen met kunstmatige verlichting en wekkers) en sinds enige jaren economen zeggen dat er geen enkele winst te behalen valt met de zomertijd, gaan regeringen gewoon door met die vermaledijde omschakeling.

Ik ben elk voorjaar weer weken van slag, en het blijft ongemakkelijk. Eind oktober voelt altijd alsof er iets rechtgeklikt wordt in mijn lijf: ik loop weer op tijd.

Vanochtend werd ik heerlijk wakker van de fluitende vogeltjes in mijn tuin. Volgende week is dat over. Dan loopt bij mij de wekker af als de vogeltjes nog op een oor liggen. Vogels hebben schijt aan welke overheid dan ook. Ik zou er bijna jaloers op worden...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten