dinsdag 24 september 2013

De reis deel II

p.s. in Moskou zijn we ook nog naar een kooruitvoering geweest. Prachtig, geestelijke- en folkloreliederen, uitgevoerd in een galerie.

Dag 3
We zitten 's morgens al vroeg in de bus

en lunchen in dit Hans en Grietjerestaurant:

Dan op  naar Soezdal, een dorp dat vergeven is van kerken en kloosters en heel landelijk en weids gelegen is. Vanuit elke kerk heb je weer uitzicht over de uienkoepeltjes van de andere kerken.
We beginnen met een wandeling van zo'n 25 minuten via een hoge spoorbrug en een oud pelgrimspad naar een heel klein kerkje op een heuveltje bij een meertje. Het is  de kerk van de Bescherming van de Moeder Gods aan de Nerl en staat op de werelderfgoedlijst.

In het kerkje worden, zoals in elke kerk in Rusland, volop souvenirs verkocht (hoe ging dat verhaal ook al weer in de bijbel, over die handelaars in te tempel? ;) )
maar een hoofddoek is wel gewenst voor de dames.
In bijna elke kerk kom ik plaatjes van Jezus tegen, die wel erg veel lijken op mijn zoon :-). Zelfs zijn dochtertjes van 2 riepen meteen "papa"toen ik er een foto van liet zien.
Op de terugweg maakten we een noodstop in de bosjes. Dat was wel de eerste, maar niet de laatste keer. En ik heb in mijn leven nog nooit zoveel vieze toiletten bij elkaar gezien als op deze reis (hoewel ...in Frankrijk ...)
Vervolgens deden we twee kloosters aan

Op de onderste foto zie je ons reisgezelschap langs een klein paadje omhoog klimmen. Daar vond ik een mooie kei, om aan mijn collectie toe te voegen (Wales, Lake District, de Ardennen). Hij is mee gereisd in mijn koffer.
Hieronder nog een paar plaatjes uit het wonderschone Soezdal, waar we 's avonds ook gegeten hebben, de eerste kipschnitzel van de velen die nog zouden volgen (wel allemaal lekker gelukkig)

De houten kerkjes zijn geheel in elkaar gezet met zwaluwstaart- en pen en gatverbindingen.

Vervolgens rijden we naar Vladimir, waar we onze intrek nemen in Hotel Orion, waar we een niet zo bijzonder ontbijt geserveerd krijgen. We gaan dus de volgende avond even een supermarkt in om wat fruit te scoren en ik koop er een paar flesjes kwas. Twee flesjes gaan uiteindelijk mee naar Nederland en zijn inmiddels op natuurlijk. Het is hier niet te koop (of misschien ergens in Amsterdam in een speciaalzaak, wie weet).
Mocht iemand het ergens tegenkomen, geef aub een harde gil!

Dag 4
We gaan in Vladimir een klooster bezoeken. Mooie kerk, en groente- en bloementuin.

Dit was overigens de enige kerk waar we zowel een hoofddoek als een rok aan moesten. Er hing een ruime hoeveelheid omslagdoeken klaar. Foto's maken in de kerk was verboden, zoals in meer kerken. Dit is om de iconen te beschermen.
Vervolgens bekijken we nog twee mooie kerken in Vladimir, met park en schitterend uitzicht.

's Avonds hadden we een maaltijd in een restaurant, met folkloremuziek en -dans. Degenen die vooraan zaten waren natuurlijk de pineut en moesten meedoen.
 Toen nog een nachtje in hotel Orion en we waren weer klaar voor de reis.

Dag 5
Zoals gewoonlijk weer vroeg op pad en we doen het grote klooster Sergejev Posad aan, dat jammer genoeg bijna geheel in de steigers staat.
Binnen is het echter prachtig:

Na de lunch (we kiezen voor noodles en rijst, voor de broodnodige variatie. Clara zucht dat ze nog nooit zo vaak gekookte aardappels achterelkaar gegeten heeft)
vertrekken we naar Tver.

Onderweg doen we een kerkje aan dat aan de Wolga ligt. Poetin heeft er dit jaar de paasmis bijgewoond.

En opzij van het kerkje vond ik (gelukkig) deze originele plee. Zou Poetin er ook op geweest zijn?

In Tver logeren we in Hotel Volga. Het is een redelijk nieuw hotel en aangezien het nog niet helemaal gereed is eten en ontbijten we in een restaurantje vlakbij. Uiteraard met respectievelijk een schnitzel en pannenkoekjes.

Dit is echt het hotel met het meest prachtige uitzicht vanuit het raam dat ik ooit gezien heb. En dat midden in de stad!

Dag 6
Rondrit door Tver.
De rondrit stelt niet bijster veel voor, maar we stoppen bij een alleraardigst stadsmuseumpje, waar onze groep van 30 personen in tweeën wordt gedeeld, omdat de kamers in het museum te klein zijn.
 Veel handnijverheid. Dit zou een mutsje voor mij kunnen zijn: de drie verticale strepen staan voor drie dochters, de horizontale voor een zoon.

Dit is het museumpje aan de buitenkant. Schattig, maar een opknapbeurtje zou wenselijk zijn.

En dan twee foto's die een andere kant van Rusland laten zien: in dit soort flats woont de gemiddelde Rus in de stad.

Daarna maken we een theeceremonie mee. Jammer genoeg zijn de samovars, al zien ze er prachtig uit, veredelde waterkokers. Er  stonden heerlijke zoete broodjes op tafel.

Vorig jaar zag ik nog stalletjes langs de weg waar echte samovars stonden, met een vuurtje vanbinnen:

Daarna vertrekken we naar Novgorod. Da's een flink end rijden en dat valt ons nogal tegen, omdat we de vorige dag ook al lang in de bus gezeten hebben.
We zijn dan ook blij als we in Hotel Sadko aankomen, hoewel dat hotel ons het slechts beviel (het ontbijt was wel goed). Het is heerlijk zwoel weer en we maken een avondwandelingetje door een bomenlaan voor het hotel, blij dat we even de benen kunnen strekken.

Wordt vervolgd.

1. Mooie foto's en verhaal zo reizen we toch een beetje mee, en was Ingmar gevleid?