zondag 22 september 2013

De reis

Vorig jaar ben ik met mijn moeder naar Rusland geweest. In onze voorouders komen Russen voor, dus dat trekt.
Dit jaar besloten we nogmaals naar Rusland te gaan, nu met drie generaties: mijn moeder, mijn oudste dochter en ik. Helaas besliste het lot anders. Mijn moeder werd deze zomer ziek en kon niet mee.
Daarom nu het reisverslag van Clara en mij. Vorig jaar hadden we de reis Moskou - Novgorod - St. Petersburg gemaakt. Dit jaar dus iets anders.
We begonnen weer in Moskou, maar bezochten daarna verschillende stadjes rondom Moskou, de gouden en zilveren ring geheten, om daarna weer via Novgorod in St. Petersburg te belanden.

Tien dagen op tijd je bed uit, heel de dag op pad, 's avonds kleren klaarleggen voor de volgende dag en weer op reis. Het was een drukke, maar geweldige vakantie!

Dag 1, zaterdag 7 september
We werden weggebracht door Frits, mijn man, naar Schiphol. Inchecken, wachten, parfum spuiten ;)
en uiteindelijk vliegen met KLM. Het eten smaakte verrassend goed: pasta met een salade en soesjes toe. Na ruim drie uur vliegen kwamen we in Moskou aan, waar het twee uur later was dan thuis.
Hotel Best Western Vega.

 Ooit gebouwd ten behoeve van de olympische sporters. Nu een chique (lees kitsch) hotel met zowel 's avonds als 's morgens een buffet met taartjes en warm eten.
Clara en ik hebben van alles geproefd. De grote ontdekking op culinair gebied was voor mij kvas.
Een drank gemaakt van geroosterd roggebrood, overgoten met water en gegist. Fris, licht zoet, licht prikkelend. Als ik het ergens mee moet vergelijken, komt Guinness het dichtst in de buurt.

's Avonds maken we een rijtoer door de stad. Het is gruwelijk druk, omdat het vandaag net de dag van de stad is. Overal geparkeerde auto's, zelfs op de voorsorteervakken voor de stoplichten. Er is een prachtig vuurwerk. We zien het Nieuwe Maagdenklooster, dat ik vorig jaar van binnen gezien heb.

Dag 2. zondag 8 september
We gaan lopen naar de metro. De metro in Moskou is zeer bijzonder, ooit door Stalin aangelegd met het idee dat de gewone mens ook van mooie dingen moest kunnen genieten. De stations worden dan ook "paleizen voor het volk" genoemd.
Grappig detail is, dat de verplichte gids vertelde dat alle afbeeldingen van Stalin uit de stations gehaald zijn, terwijl ik nog een foto van vorig jaar heb waar hij opstaat. Waarschijnlijk een aangepast praatje voor de toeristen?


We stapten uit de metro bij halte Kremlin, en dat was natuurlijk het volgende doel van de reis

. Al die prachtige kerken en paleizen. Je raakt er niet op uitgekeken. Wat moet ik ervan zeggen? 
De iconen in de Aartsengel Michaelkerk vind ik het mooist, zo'n prachtige oude kerk. Helaas mogen er binnen geen foto's gemaakt worden. Dus dan maar een paar van het kremlinplein:





Daarna hadden we een vrije middag, die we natuurlijk doorbrachten met een bezoek aan de Wassilikathedraal op het rode plein:


waar overigens nog meer mooie gebouwen staan:



Omdat er deze dag burgemeester verkiezingen waren was er veel beveiliging. Overal liep politie en ook een stel hele stoere maniniers o.i.d.
We hebben ze vreselijk uitgelachen, vooral gezien de anti-homo houding van veel Russen.Ze moesten eens weten wat wij in spiegelschrift lezen op hun pakken :)
 Deze look-a-likes stonden er ook. Herkennen jullie ze?


 Daarna nog een achterafstraatje wat ik me herinnerde van vorig jaar. De kerkjes zijn nog niet opgeknapt, maar ook erg mooi.



Tenslotte brachten we een bezoekje aan warenhuis Gum, peperduur, maar wel leuk, We dronken thee (daar nog in een potje geserveerd).
En dat was dan het eind van dag 2. Lekker eten in het hotel, uitpuffen, alles klaarleggen voor de volgende dag en op tijd naar bed. Vaarwel Moskou.
Wordt vervolgd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten