dinsdag 13 oktober 2015

Op weg.

Eindelijk op weg met mijn Jane Austen. Het middenblok ging voorspoedig en is al even af:

Leuk om te doen hoor, dat appliceren.
Maar toen kwamen de diamonds. Ik ben eigenlijk niet gewend om zomaar een patroon te volgen, meestal neem ik stukjes patroon of ontwerp zelf iets. Maar de Jane Austen behoeft dat niet, die is zó mooi dat ik hem in zijn geheel na wil maken.
Ik las echter het patroon niet goed (in het engels) en knipte alle diamonds zonder naad (au!) terwijl ze mét moesten. Dat wordt dus een stapeltje voor de verkooppagina op facebook.
Maar gelukkig had ik van de meeste lapjes ruim voldoende stof dus kon ik opnieuw knippen.
Het volgende punt: ik kon maar niet echt lekker beginnen. Had alles al eens uitgespreid op bed, met verschillende ondergronden, en besloten dat toch de okerkleur voor de sashings moest en het oudgroen van de middendiamond als randblokken. Dus een paar stukken aan elkaar gepatched. Maar het zat me niet lekker. Ik was niet helemaal gelukkig: weer de hele boel op bed en weer alle lappen erbij. Ineens zag ik het, de okergele stof met roze bloemen (die ik voor de rand bedoeld had) moest het worden. Die sloot veel beter aan op de okergele sashings, zodat die wat meer wegvielen en de nadruk op de diamonds komt, wat ook de bedoeling is.
Van het oudgroen maak ik later een dunne rand om die kleur toch terug te laten komen, en hoe ik de boel dan afwerk zien we later wel weer. Misschien een mooie bordeauxrode rand.
En toen diende het volgende probleempje zich aan. Het patroon had niet voorzien in een extra randje aan de randblokken, om te zorgen dat straks de puntjes van de kleine diamonds niet wegvallen. Ook daar kwam ik weer laat achter en heb dus een blok losgetornd om er een langer aan te zetten. Netjes gelukt, dus nu kan ik eindelijk op weg.

Ook ben ik bezig aan een truitje voor Marie. Heerlijk ajourbreien. Het is niet het eenvoudigste patroon, maar nu ik het goed doorheb gaat het van een leien dakje.
Al met al, ik geniet van de herfst. Vanmorgen ben ik met das om, muts op en wanten aan naar het naburige dorp gereden voor een boodschapje en de broodnodige beweging. Vanmiddag ga ik gezellig een potjes Catan spelen met vriendin Marlien. En vanavond eet ik lekker maar makkelijk: gebakken aardappels, tuinbonen (uit de diepvries) en kippenrollade uit de oven, een restje van zondag.
Als het aan mij ligt gaat binnenkort de kachel weer aan :-).




3 opmerkingen:

  1. Ja, doe die kachel maar aan hoor... Bij ons draait de verwarming ook volop; is me dat opeens fris!
    Wat een prachtig applicatiewerk; ik waan me in vroeger tijden met die romantische stofjes ...
    En je breiwerk is ook al zo mooi, knap zo'n ajoursteekje!

    groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Petje af, het is een prachtig resultaat met een mooi middenblok. Goede keuze om het bloemetjes stofje te gebruiken en de andere stofjes komen mooi uit. Zo zie je maar weer alles komt op zijn pootjes terrecht, dit gaat weer een mooie quilt worden. Schattig truitje voor Marie.

    Liefs Ria 😊😊

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi middenstuk. Jammer van de diamanten, maar gelukkig op tijd gekeerd. Gr. Dientje

    BeantwoordenVerwijderen