maandag 3 maart 2014

Borduren

Wat leuk dat het borduren de laatste tijd weer wordt opgepakt door veel quilters. Na het breien is dit weer een handwerk wat terugkomt.
Mooie aanleiding om een groot deel van mijn borduurwerken door de jaren heen hier neer te zetten.
Voor al mijn kinderen heb ik tijdens de zwangerschap een lap geborduurd. Die staan nu bij hen op zolder, behalve bij Clara, die heeft hem in het trapgat hangen bij haar eigen borduursels. Ik vond dit ook wel de mooiste, al heb ik er toen geen geboortegegevens aan toegevoegd. Het was een patroon uit de Margriet, en ik heb toen alle kleuren aangepast zodat het beter bij het groen van haar kamertje paste.

 
Toen kreeg ik de smaak te pakken en volgden er al snel meer borduurwerkjes:




Kastrandjes voor in mijn buffet (mijn vader geloofde niet dat ik ze zelf gemaakt had :) )

 
Toen wilde ik iets groots en het werd Stockholm van Clara Waever en Eva Rosenstand.
Ik heb het werk wel iets aangepast, want er stonden veel grote wapens en vlaggen op in felle kleuren en dat vond ik niet mooi.

 
Grappig genoeg zijn mijn kleinkinderen helemaal weg van dit borduurwerk. Veel mensen denken trouwens dat er een gravure hangt, waar het patroon natuurlijk ook van is nagemaakt.
Het was erg leuk om te maken, met al die huisjes.
 
Toen mij levenswerk wat borduren betreft. Mijn moeder was hem aan het maken en ik vond hem zó mooi dat ik het ook wilde.
Een pauw in een perenboom, een Engels ontwerp. Alle kruisjes (hele en halve) bestaan uit 2 draadjes van verschillende kleuren zodat de kleuren heel subtiel in elkaar overlopen. Prachtig, maar een gigantisch werk omdat je voor elke draad een nieuwe samenstelling moet maken. In de rand zijn kleine gouden kraaltjes verwerkt en in de pauwenstaart een vleugje metallicdraad.
Ik heb er vijf jaar over gedaan en had het toen echt even gehad met borduren, hoewel het resultaat schitterend was. Alle mensen die denken dat quilten een monnikenwerk is duw ik met hun neus op dit borduurwerk ;)
 
Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan, ik begon toch weer met een borduurwerk. Helaas waren mijn ogen inmiddels wat achteruit gegaan en had ik doek gepakt met fijne draadjes, dus voor heel kleine kruisjes. Ik kan dit werk dus alleen doen in de zomer, met goed daglicht. Het ligt dan ook al jaren op mijn hobbykamer en ik hoop het ooit nog af te krijgen.
 
Toetje: bij het fotograferen kwam ik nog een klein werkje tegen. Ik kreeg het patroon van Ria en had er zo'n leuk bijpassend Japans stofje voor.


 
Al fotograferend door het huis kwam ik langs de aquarellen van mijn moeder. In overleg met haar zal ik een topic maken met haar mooiste aquarellen. Dan moet ik ook wat foto's bij haar thuis maken, dus dat duurt nog een paar weken, ik ben er pas geweest.
Maar wel alvast een lijstje met door haar gekloste kanten randjes op ruwe zijde:
Zo, dat was het voor vandaag. Morgen ben ik jarig (59 alweer), dat ga ik lekker vieren bij Cathelijne. Frits kon geen vrij krijgen en ik heb geen zin om alleen te zitten op mijn verjaardag. Mijn moeder, broer en schoonzus waren er afgelopen weekend en de kinderen komen a.s. zondag. Dat wordt weer taart bakken aan het eind van de week, maar morgen eet ik dus lekker panpizza (volgens mijn eigen recept) bij mijn dochter, schoonzoon en kleindochters. Frits komt ook meeëten als het meezit.
 

1 opmerking:

  1. Prachtige borduurwerken, vooral de Pauw met al die kraaltjes vind ik erg mooi.
    Fijne verjaardag en tot volgende week.

    Liefs Ria ;0))

    BeantwoordenVerwijderen