woensdag 22 februari 2012

Het begin: Restjes van vroeger


In 2001 kocht ik in de uitverkoop twee kleine countrystyle boekjes over quilten en patchwork, met niet meer voorkennis dan dat mijn nicht Ria bezig was met quilten. Dat was me door mijn moeder verteld. Ik bladerde de boekjes door, besloot dat ik het wel eens wilde proberen, en vanaf dat moment was een nieuwe hobby geboren.
In mijn kast lag een enorme stapel restlapjes, van veel kleren die ik ooit voor mijn kinderen gemaakt had, van kussenovertrekjes, van poppenkleren, noem maar op. Ik kon er maar geen afstand van nemen. Ik sloeg daarom meteen de goede raad van de boekjes, om met iets kleins te beginnen, in de wind, en begon meteen maar met een flinke logcabin quilt, waarin ik al die restjes verwerkte. Dat ik dat op niet de handigste manier deed, daar kwam ik later pas achter. Ik knipte honderden kartonnetjes, die ik allemaal keurig met een lapje stof omnaaide, zette ze aan elkaar, haalde de kartonnetjes er weer uit en vond nog een oud flanellen laken als achterkant, quiltte de hele handel door in de naad, en daar was mijn eerste quilt geboren: Restjes van vroeger. Hij is nog steeds een van mijn meest dierbare.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten