woensdag 22 februari 2012

Uitdaging 2006

In 2006 ging ik naar de Europese kampioenschappen in Veldhoven. Daar heb ik prachtige quilts gezien, maar ook die zó lelijk waren, dat ik niet snap dat iemand zoiets in durft te sturen. Mooie stoffen heb ik er toen ook gekocht. Ik wilde namelijk een quilt maken met van die mooie klassieke stofjes, in warme zachte kleuren. Ook wilde ik graag wat nieuwe dingen uitproberen.
Ik heb deze quilt opgebouwd vanuit het midden. Had een tekening gemaakt, en het ongeveer uitgerekend, en alles bleek te kloppen. Het middelste blok heb ik overgenomen uit een boek. De blauwe sterrenblokken heb ik verkleind. Een gooseflight stond al even op mijn lijstje, omdat het er zo leuk uitziet. Verder wilde ik heel graag een wat meer doorgestikte quilt maken. Dat is goed gelukt: in het lichte vlak heb ik ruitjes gequilt, en de buitenrand heeft een mooi patroon, waar ik oudrose voor gebruikt heb. Het valt wel iets minder op, maar ik wilde graag de zachte uitstraling van de quilt behouden.


Deze quilt was voor mij in meerdere opzichten een uitdaging, daarom zijn naam. Met dank aan een van mijn schoonzoons Marinus, die me geholpen heeft met het wiskundig berekenen van de lichte vlakken die om de blauwe blokken moesten komen.

Deze quilt heeft op een tentoonstelling in Leerdam gehangen, georganiseerd door de toenmalige quiltwinkel in Leerdam, die kort daarna helaas verdwenen is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten